Followers

Tuesday, 17 April 2012

Bertuahnya menjadi seorang WANITA yang bergelar ISTERI :)

Assalamualaikum...

Buat insan yang bergelar wanita.. awak tahu tak betapa istimewanya awak semua menjadi wanita. Betapa bersyukurnya kita dijadikan oleh Allah s.w.t kerana Dia menjadikan kita wanita.

Awak semua nak tahu sebab apa?? meh sini kita cerita ...

.....

.............

1. Syurga itu terletak dibawah telapak kaki ibu. 

2. Wanita yang taat kepada suaminya, semua ikan yang ada di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar untuknya selama mana dia taat kpd suaminya dan meredhainya. (serta menjaga sembahyang dan puasanya) 

3. Dua rakaat solat dari wanita yg hamil adalah lebih baik drpd 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya. Subhanallah :) Maha suci engkau Ya Allah..

5. Sekiranya wanita itu mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sbg mati syahid. 
Allahuakbar :) 

6. Doa wanita lebih makbul dripada lelaki kerana sifat penyayangnya yg lebih kuat dari lelaki. Ketika ditanya kpd Rasulullah s.a.w akan hal tersebut, jawab baginda : " Ibu lebih penyayang drpd bapa dan doanya yg penyayang tidak akan sia-sia."

7. Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baiknya perhiasan ialah wanita ( isteri ) yang solehah.

8. Sabda Nabi s.a.w : " Ya Fatimah barang mana wanita yg meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong misai dan mengeratkan kukunya, Allah akan memberi minum akan dia dari sungai - sungai serta diringankan Allah baginya sakaratul maut dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman syurga dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api neraka dan selamatlah dia melintas Titian Sirat.

9. Apabila seseorang perempuan mengandung. dan janin di dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s.w.t mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

10. Seorang wanita yg solehah lebih baik dripada seribu lelaki yang tidak soleh, dan seorang wanita yg melayani suaminya selama seminggu, maka ditutupkan baginya tujuh pintu neraka dan dibukakan baginya lapan pintu syurga, yang dia dapat masuk dari pintu mana-mana saja tanpa dihisab.

11. Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yg memintal benang dan kemudian dibuat pakaian utk anak-anaknya maka Allah akn mencatatkan baginya ganjaran sama seperti orang yg memberi makan kepada 1000 orang lapar dan memberi pakaian kepada 1000 orang yang tidap berpakaian."  
.......

...............


Teruja tak? teruja kan ! memang teruja sangat menjadi seorang wanita bukan?  tapikan ibah baru perasan yang  wanita ni akan lebih istimewa bila dia menjadi seorang wanita yang bergelar isteri. Apabila diceritakan tentang keistimewaan wanita yang dijanjikan syurga, bergetar hati ini dan terus jatuh hati. Dan ibah mula membayangkan betapa indahnya SYURGA kelak. 


Sebenarnya ada banyak lagi yang ibah tak tulis apa dia keistimewaan menjadi seorang wanita ni. ibah cuma nak share dengan korang pembaca blog ibah :) tak salahkan kalau kita bercerita ?? 
hee. tenkiu sebab membaca. Jadi kepada sesiapa yang dilahirkan sejak azali menjadi seorang perempuan jangan lah awak semua bersedih. sebenarnya awak adalah anugerah yang terindah yang pernah Allah cipta .
Percayalah..... awak patut bersyukur apa yang dikurniakan Allah ye :) heee... proud to be a woman. .


P/S: WOMEN OF HEAVEN.  <3 
Yang ikhlas menulis Noor Adibah . psstt... kepada kaum Adam jgn pulak merajuk ehh anda juga bertuah tau. hehe. cuma ibah je yang tak tulis kelebihan yang tercatat untuk kaum Adam nie.  :) 



14 comments:

ank mak siti said...

hehe, truja2.. jdi laki pown truja jgak syg.. kte suke yg no 8 tuh.. hehehe.. potong taw jgn xpotong.. :) hehehe..

Noor Adibah Binti A.Latif said...

Awak: amboii.. haa dia. awak suka eh? apesal awak suke? hehe. yang kita potong tu kuku suami kite taw.. bukan awak..

p/s: kita pulak suka yang no 4 dan 5.. besarnya kuasa Allah dan betapa hebatnya Dia kan wak??

ank mak siti said...

okeyh, suami awk lar kn.. xkn kte plak, kte ape ja bg awk kn.. :(

itulah byk keistimewaannya..
bgus awk share, t ramai lar kaum wanita yg akn taat kt laki n minta dkawinkn cpt2 kn.. hehe.. sblum tlmbt, nnti dpt jgak dia rase tu sume..

Noor Adibah Binti A.Latif said...

awak : ehehe.. alaaa die nie. majuk ke? ye laa awak tu future kita kan. :) kita tahu.. insyaallah ehh awak.
dah2. takmo buat muka gitu. cer senyum. sikit..

p/s: ehehehe.. gitu ke?? tu la . cepat2 kawen tu bagus. tapi tu laa. tanggungjawab pulak ha yang besar. kan..

Nurrul Hazieqah ツ said...

memang kedua-duanya mempunyai keistimewaan sendiri.. :)

Cik Tetra said...

wahhhh bertuah gile jadi wanita kan..tp ni utk wanita yg bergelar isteri.so ape lagi ibah jom la kahwin..haha. :)

semua point kite suke.. :)

kite bace comment din n awak nak tergelak2 kite..kelakar la korg ni.. :P

Noor Adibah Binti A.Latif said...

Nurrul : ehehehe. yup. kita tau tu. masing2 Allah jadikan banyak istimewa nye tersendiri

Noor Adibah Binti A.Latif said...

Waeda : ahahaha :) nak ajak kita kawen cepat ehh. jom2.. penganti lelaki dah ade tak nie??

awak suke semua point ehh?? kita suke semua sampai takde dalam list pun kita suke.. hehe!

alaaa. u ollss. bace ke? malu laahh. ^^,

Cik Kay Jue said...

thanks for sharing banyak benda dapat tahu.. :)

zulhilmi tempoyak said...

;)

Noor Adibah Binti A.Latif said...

CKJ : hehehe. welcome CKJ..

Noor Adibah Binti A.Latif said...

zulhilmi : ^^,

cx's said...

ok cx da bace. heee

Aniq Bukhary said...

x boleh jd nie.. nanti saya tulis kelebihan lelaki plak.. :)