Followers

Sunday, 15 April 2012

Merana kerana penyakit resdung .

Assalamualaikum. 


Bersin. sakit kepala. selsema . gatal mata.  itu yang ibah selalu rasa . alahaii, siksanya sakit ni.. 
korang pernah tak bersin sampai berbelas kali satu hari ??  huu, ibah pernah.. dan selalu pun. itu dah rutin harian kalau nak tahu.. setiap pagi bangun tido, bersin. bila nak tido tu pun , bersin lagi.. haii, bila nak baik ni resdung nie???  kalau bersin sikit2 takpelah jugak.. ni kalau dah berbelas kali. nak jadi ape?

ibah sakit resdung ni dah lama.. tapi tak ingat lah bila. mula2 takde lah sakit macam ni. tapi bila dah lame biarkan. ntahlah.. kenapa ehh? rambut gugur. makin teruk. dalam badan rasa panas. lepas tu, mulut berbau. kenapa ehh?? korang tau tak? ade berkaitan ke gugur rambut dengan penyakit resdung nie?? 

Resdung ? ape tu resdung.. resdung adalah satu penyakit sinusitis.
 apa punca redung ni ehh?  sebab alahan. alahan kepada habuk, makanan, parasit dan kutu. doktor ade lah jugak kata yang ibah alah pada habuk. alah pada bulu kucing. .


Siapa yang pernah kene macam ibah ni.. tahu lah sakit dia macam mana.. huhu. rasa nak tercabut hidung ni.. kalau boleh ibah nak tanggalkan dulu hidung dan garu puas2 ! lebih parah lagi, bila kita dah bersin tu.. dia naik sampai ke mata.. amboi.. gatal dia jgn cakap.. allah je yg tahu nieh.. sampai melecet mata ni ibah garuu tau.
 ibah adelah baca satu artikel ni, dia kata akibatnya anda boleh hilang deria penglihatan dan ia boleh menjangkiti otak.. Ya Allah.. :'( 

dan ibah terpikir... resdung ni boleh bawak mati tak? ya allah.. ibah belum banyak amalan lagii.. tolong panjangkan umur ibah ya allah.. banyak lagi ibah nak buat kat dunia nie..


P/s: takpelah ibah.. sakit tu kan penawar dosa kan ?? :'( sabar ye . nnti kita mintak abah ngan mama beli ubat ehh ubat kan penyakit ibah nie..

20 comments:

Anum said...

anum pun sampai sekarang mengalami
anum memang ada resdung

Noor Adibah Binti A.Latif said...

anum : anum amek ubat tak?? hurm.. anum mesti rase kan sakit dia macam manee.. huhu

mizzkechique said...

berubatla.. kwn akak g permata hijrah.. alhamdulillah elok ckit..

Noor Adibah Binti A.Latif said...

mizzkechique : ermm.. permata hijrah eh? macam pernah dengar... itu ubat ke kak??

Cik Tetra said...

woahh tak sangke pulak kalau resdung smpai mcm tu sekali..

pergilah beli ubat or berubat..selalu dgr org kalau ade resdung mesti berubat.. tp kite tak tau la plak berubat kt mne..haa ade comentator da bgtau tu.. :)

Marhamah Junaisha said...

Mar pun ade resdung tau kak ibah...setiap kali termakan bnda yg gatal,mmg merunsing laa hidung ni...jerawat pun join naik sekali...-.-

Noor Adibah Binti A.Latif said...

Cik tetra : tu laa.. nanti ibah try cakap ngan mama. nak cuba ubat tuu..

:) ehehe... semalam ibah takleh tido. .

Noor Adibah Binti A.Latif said...

Mar: ye ke mar?? mar alah pada makanan ehh?? mar alah kat seafood ke?? akak kalau alah pada makanan tertentu akak kene gatal2 jee kat leher. huhu..

P/s: mar ada pegi berubat tak??

Marhamah Junaisha said...

Emm..alah udang je akak..tp kdang-2 balun jaa...lg-2 udang galah..hahaha...ade jugak...tp x jalan...

Noor Adibah Binti A.Latif said...

mar : hehehe! kelakar lah mar ni.. tu la pasal. same lahh kite kan.. akak alah makan sotong. tapiii. nak makan jugak.. degil kan. nak wat camne..

# mar buat rawatan ape?? yang asap kat muka tu dah trai??

ank mak siti said...

trukkan awk, resdung da lame da kan.. xp brubat pown ag.. awk try lar yg mane org th kate cbe p permata hijrah.. rmai kate berkesan dgn rwtn yg diorng wat.. rmai risau kn awk skang nie.. kte slalu doakn awk supaya sihat sntiasa.. hope trmkbul lar.. :)

armouris said...

terjumpa info ni, juga pasal resdung… sharing is caring :) - Komplikasi dan Tanda Resdung (Sinusitis)

Noor Adibah Binti A.Latif said...

awak: heeee... iye la wak. nnti kita try mana2 dulu yek. dun worry taw..
:D senyum sikittt .. hehehe.
amin.. tenkiu doakan kite ehh wak.

Noor Adibah Binti A.Latif said...

armorius : tq eh. sebab share info nie. :)

sis92 said...

selalunya orang resdung akn buat rawatan tradisional yg asap2 tu ..

Noor Adibah Binti A.Latif said...

sis : hemm. ibah ade jugak dngr orang buat rawatan guna asap kat muka tuu.. tapi rasanya tu bersifat sementara jee.. pastu balik semula redung tuu..

hazfee said...

semoga cepat sembuh. kena jaga permakanan dan jangan la main dengan habuk ye.hehe

dulu ustaz kat sekolah ckp, bila bersin ucap la alhamdulillah. cukup 2x bersin je tapi kalau lebih tu jangan la ucap alhamdulillah sebab tu penyakit. walwahualam

Cik Kay Jue said...

ibah try la berubat.. cari alternatif.. insya Allah kita usaha..

Cik Kay Jue said...

ibah try la berubat.. cari alternatif.. insya Allah kita usaha..

cx's said...

eh eh.. cx rs cm pnh buat entry ni. hahaha. btw, cx pon ade resdong. huhu