Followers

Monday, 10 January 2011

Jom speaking "Bugis".. hikhik...

Hehehe.. hari nie.. aku nak bercerita pasal, aku belajar cakap bugis dengan abah .. Ish..ish.. berbelit belit lidah aku nak bercakap korang tau!! HAHAHA! ape ape lah.. yg penting aku berminat nak belajar..

Semalam, kat umah aku tanye lah kat abah, " abah.. ibah nak blaja cakap bugis ngan abah..", boleh tak abah??
ahaha.. abah jawab, haa..td ibah ckap bugis..bugis..  tu ibah dah cakap bugis.. dah terer lah tu "speaking bugis"
aip! abah aku nie.. aku serius nak belajar.. die memain pulak ngan aku.. x baik betul tau! hehehe..

Okay.aku pon duduk lah kat atas meja makan, dah sedia dengan buku n pensil tau.. dah x sabar nak belajar ngan abah..

First, aku belajar cakap.
kite kena baca Bismillahirrahmanirrahim dulu... ngee~ Okay. kite start!

1) Aganaseng nanakye. Maksudnyer, Ape budak ni cakap??
2) Aga Gareba? Maksudnyer, Ape kabar?
3) Madeceng. Maksudnyer, Baik..
4) Joka Pe'gi. Maksudnyer, Jalan kemana??
5) Joka Joka. Maksudnyer, Jalan-  jalan.
6) Mandre . Maksudnyer, Makan.
7) Joka Mandre. Maksudnye.. Jom pegi makan.

Haa... skang aku boleh sambung kan sikit2 perkataan ni menjadi satu ayat.. korang nak tau??
jap. jap.. aku try k? ahaha..

Purano mandre??
Purani..purani mandre
( aku translate kan untuk korang eh, ape yg aku tulis ni.. Purano mandre tu maksudnye, Dah makan ke belom? Pastu aku jawab, Purani.. purani mandre.. maksudnyer, sudah.. sudah makan..) 
Kalo kite belom makan lagi. kita jawab macam gini.. Dek pah.. dek pah mandre..maksudnyer. belom..belom makan lagi.. ..

Kekadang aku gelak kan je ape yg abah aku cakap.. kelakar kot.. bahasa die pelik! ggrrrr~ dengan pelat lidah die.. cakap. macam keling ade jugak aku mendengar nye.. huhu.. Mintak maaf ler abah.. tp mmg kalo ibah balik kampung, kalo dengar baik2 ape yg nenek cakap.. ibah boleh gelak GOLEK-GOLEK.. tau..
huhu,

Haaa, kite sambung pembelajaran kita buat hari ini, waktu ini.. nanti aku balik batu pahat. aku sambung balik ajar korang ye... tgu ade idea.. nak cakap ape pulak..

Joka yolok...~ ngeee...

8 comments:

aQimie Ceplos said...

wes mangan !! haha tw x ape tuh ?

Noor Adibah Binti A.Latif said...

aqim! ahaha.. wes mangan eh?? cakap jawa yek!
haha.. wes mangan tuh Dah makan??
eleh.. small matter je tuh.. kacang! hekhek

daeng said...

joka tu bukan kerja ka? hehe

daeng said...

joka tu bukan kerja ka? hehe

zam adidassler said...

Joka itu jalan... jama itu kerja

Masiri ki de' mu macca mabicara ogi..
hehe sory2

zam adidassler said...

Joka itu jalan... jama itu kerja

Masiri ki de' mu macca mabicara ogi..
hehe sory2

zam adidassler said...

Joka itu jalan... jama itu kerja

Masiri ki de' mu macca mabicara ogi..
hehe sory2

Killuaasama Gon said...

monggo kinarak ,,,hahaha