Followers

Wednesday, 9 November 2011

Kelaparan

Assalamualaikum.. 

Haii bloggie My Diaries Panda.. kepada yang baru bangun tido tu, basuh2 lah muke yek.. hehe =D 
sebelum cik panda menulis, nak tanye nie.. korang dah sarapan?? mesti dah kan??

Adik yang di atas ni, tengah makan ape la kan?? kesian kat diorang.. 

Kalau kita tengok di Malaysia ni, makanan banyak sangat.. Allah turunkan rezeki melimpah ruah...sampaikan kita semua buang makanan yang tidak terhabis tu.. kita tak pikirkan langsung pasal mereka yang sedang kelaparan.. aku perhatikan sekeliling aku, semua nya sihat2 belaka... cukup makan, cukup minum, cukup pakaian, cukup segala galanya.. 
itupun kita merungut... tidak bersyukur ape yang ada.. 

Pernah tak kita terpikir kita akan jadi macam ni??? 


Gambar ni ihsan dari GOOGLE .

Cuba bayangkan kalau korang berada di tempat mereka?? 



Diorang mandi pun dekat luar.. cuba bandingkan kita pulak di sini??? 
korang rase kita nak ke mandi kat luar macam nie??? 

Di Malaysia 

Kalau lah kita boleh hantar kan semua makanan ni untuk mereka yang kelaparan .. 

Buat ape kalau kita kaya, ade orang yang di luar sana, kita tak bantu mereka.. 
bantulah walaupun sedikit.. mungkin  bantuan kita dapat kurangkan beban mereka...


P/s: Sebelum awak semua membuang makanan, 
tolonglah pikirkan pasal mereka yang kelaparan
dan makan lah sampai habis ye.. =D 

PESANAN IKHLAS OLEH cik panda <3 



9 comments:

Cik Tetra said...

huuuuu sedihnye tgk gmbar2 dorg tuhh..betul2..kite kat msia ni cukup makan, cukup pakai, cukup la semua keperluan asas..

kena muhasabah diri kan..kite jangan membazir and yang paling penting jangan merungut..bersyukurlah dgn ape yg ada..kalau kite susah...ade yg lagi susah daripada kite.. :)

AdaNaz87 said...

sedihnya! =."

Si qusowt said...

erk..kesian nye
sebab tu kite kene sentiasa bersyukur..
sesungguhnya kita bukan la susah sangat...ade lg susah...

c i k r i f a h said...

sedihnya tgok...
kte ni mknn pun buang2 bila tak habis...

kak ibah tag sy eh hari tu?
baru prasan n dah jawab :)

tag-whoree!

Noor Adibah Binti A.Latif said...

Waeda : sedih kan.. ibah pon sedih tengok diorang. camne lah diorang kat sane kan?

kecik2 diorang dah kena cari makanan sendiri.. kita kat sini mase waktu dia sibuk main pondok2 lah.. huhu..

p/s: betul2! yg penting kena bersyukur..

Noor Adibah Binti A.Latif said...

@ada : kalau lah kita yang duduk kat tempat diorang... pernah terpikir tak? huu~

Noor Adibah Binti A.Latif said...

si qusowt : betul. cik panda stuju sangat dengan si qusowt.. kalau kita susah. ade orang lain lagi susah dari kita.. so, kita kena bersyukur sekarang nie ape yang kita dapat... :) lagi2 nikmat kita dilahirkan di MALAYSIA <3

Noor Adibah Binti A.Latif said...

Cik riffa : alalala.. dah lama tak bukak blog ye?? hehe. takpe. n terima kaseh tau dah jawab tag akak tu... <3

p/s: riffa makan, kalau boleh amek sikit dulu tau. nanti kalau nak lagi baru tambah. baru kita ta membazir.. kalau kak ibah yang makan. ish2.. memey sentiasa berselera.. huhu. ty yang gemok uh

ank mak siti said...

bru kte tahu, sbb ape awk asyik bselera.. mgkin dsbabkan byak makanan kat dpor, tpaksa abiskan.. kan.. hehe.. :) bile tgok gmbr yg awk ltak dlm post nie, sdih dan simpati kat bdak2 tuh.. makan mek dri lantai yg kotor.. slagi ade makanan selagi tuh die abiskan.. jaoh dgn negara aman mcm malaysia nie.. bsyukur lar kan dgn ape yg dberi oleh Allah.. btul2! bazir tuh salah.. sape wat p kawan ngan syaitan eh.. :)