Followers

Monday, 21 February 2011

Sape cakap kite x geti masak?? *_*

Assalamualaikum... Bloggie Ibah Panda..HEEE!!!
Haii, pembaca setia blog IbahPanda...^^,

Rindu sngat kat blog nie. Malam nie ibah update post yer! yeay :) 
Kali nie , ibah nak citer..  lain dari yang lain.. sebab ape? sebab...  kali nie IbahPanda masok dapur!! hehe.. percaya tak?? Anak bongsu kepada Puan Norhayati & En.A.Latif dah pandai dah masak.. die belajar masak. hehe..   
 
IbahPanda: Mama.. arinie kalau ibah nak masak untuk mama dengan abah  boleh ke??  Ibah nak try masak laa.. heee.tapi, mama kena tunjuk cara2 die lah. Macam mana nak  masak.. hehe!!
Mama: hehe. Ibah nak masak?? Boleh.. tapi ibah nak masak ape nie??
  Ibah: haaa, ape kata ibah nak masak Singgang. Boleh ke maa ibah nak masak singgang??
 Mama: hehe.. mesti la boleh. Senang je laah adik.. adik pegi amek kertas n pen. salin nie. mama bagi  resipi die.. cepat.cepat. mama ade keja nak buat nie. hehe..
  
Ibah: haha. Ye ke ma??  ha! okay! nie nak amek pen lar nie.. Haa, ibah cuba buat lah eh.. 

Mama pon bagi lar die punye cara cara untuk membuat Singgang :)) 
Pertama sekali, ^^, jeng.. jeng..jeng...
ibah kena sediakan 1 labu bawang besar, Halia( agak agak 1 inci setengah), Kunyit ( 1/2 inci) dan  bawang putih 3 ulas. 
Lepas itu, bahan 2 tadi tu, ibah dah  boleh blender die..  blender sampai die hancur tau.. hehee;)) 
Ups! sebelom tu kan! HAHA! terlupa pulak pasal ikan! haa, pasal carik ikan nie payah sikit.. 
hehe,. Ibahpanda ade masalah siket untuk memilih ikan.. haha. pape je lah.. asalkan, bole makan 
kan?kan?? hehe
Okay.. selepas kite dah selesai pilih ikan. ape kata kita amek asam jawa, haha.. amek bape banyak?? ibah pon main agak2 je..  x pe. kite try yek! blom try belom tau kan?? hehe

Okay, lepas ibah da sediakan bahan2 tadi tu, ibah pon masuk kan lah satu satu bahan tadi dalam periuk.. Masak Singgang nie x payah guna minyak tau... ini lah orang tua tua cakap, Singgang mmg bagus untuk kesihatan. sebab x pakai minyak. die terus je rebus.. haaa nak tgk hasil die?? jap eh.. haa tgok lah.
Lepas dah letak air asam jawa dalam periuk. kite letak lah Serai satu batang .. serai tadi di titik tau.. Okay, Lepas masuk kan serai. kita masuk kan lah ikan2 yang ibah pilih tadi ye?? huhu.. 
Okay korang!! Ibah panda dah siap masak lauk SINGGANG ... yeay..:)) 
nie, tengah tguu die masak jer... hehe.. lepas tu dah boleh dihidangkan...
 dah boleh bagi Mama dan Abah makan tengah hari..
lupa nak bagitahu, Ibah  ade buat 2 lauk.. bukan singgang je tau.. lagi satu ibah goreng kan sayur kacang panjang .. heee;)
 
Heee.. okay, nie Abah ibah En. A.Latif  , dah siap sedia nak menjamu selera.. Abah! nengok anak abah da boleh masak! heee, lepas nie ibah boleh  blaja masak Asam Pedas Ikan Parang pulak kan??.. abah kan suka asam pedas kan?? hee..InsyaAllah ibah blaja k? hehe.. tapi ade syarat lah, Mama kena bagi ibah resipi.. ^^,

P/S: sape cakap Anak Latipuk nie x geti masok dapur? sape cakap Ibah x pandai masak?? see! Ibah Panda da boleh masak tau.. haha. :)) cuma x nak tunjuk je tau.. HEHEHE!! 
Kepada sahabat IbahPanda yang berani2 cakap Ibah x pandai masak tuh.. hukk ! hukk! TERBATUK2 IBAH TAU!  hehe.. SAYA GETI LAH.. SAYA BOLEH LAH MASAK.. KALAU AWAK NAK TAHU.. hehehe..LiPAT kAIN tu pun boleh.. Cuma bila depan KengKawan Agak Tersasul sedikit! tu yang lipat ala ala kadar aje.!! HAHA! boleh pulak camgitu kan??





9 comments:

seputih qaseh said...

hehehhe..
mst dap kn ibah msak...
pas ni,bley r send kn mknn uh kt qaseh...
uhuhuuhuh.....

aQimie Ceplos said...

alah!! SINGANG je kot =.=
anak jantan cik bakar ni pon leh buat ;) HAHHA

Noor Adibah Binti A.Latif said...

seuteh qaseh: hee! tq sebab follow blog Ibah yer. :)) hehe. nnti kite follow qaseh balik.. wah ! nama qaseh sedap.. boleh pinjam lah nama qaseh.. boleh ke?? haha

Noor Adibah Binti A.Latif said...

Aqim: ek eleh.. nie lah sahabat yg ibah maksodkan di atas nie.. haha! cakap ibah x geti masak pulak eh..
Aril, Hal sama je. dedua x percaya pada ibah tau.. Aqim! x percaya pon! Anak cik Burn pandai masak! wek!prove lah.. ibah nak bukti.. haha

aQimie Ceplos said...

HAHAH ! xpayah nk bukti sgt la kan ..
ibah kn penah nmpak mcm mane akim buat budu kan? kan?
xnmpak ke care2 saye ptg bawang, potong limau, curah budu dgn penuh bergaya serta berdedikasi tw! ;) heh heh heh

Noor Adibah Binti A.Latif said...

HAHA! AQIM SENGAL .. haha.. sabo je lar.. ye lah. anak cik burn mmg pandai bab masak memasak nie kan??
kan Aqim jugak yg kata. aqim nak masok ape>> SENI KULINARI kan?? hehehe!!

Mostafa said...

Hey hey!
We will have a meal!!!!!!

You know? I used to eat with my friends when we go out, with friend I got another taste~~

I love your new song so much

Bye Bye

Noor Adibah Binti A.Latif said...

hai.. we meet again mostafa in my blog! tq.. hehe..

u n ur frend go out. n what ur friends eat?? n u ?? huhu

actually , tq again! i love this song much much!!

T.Tania said...

Waaaa~ jamu abah die je ? nak jugak !! heheh~ :)