Followers

Daisypath Anniversary tickers

Monday, 21 February 2011

Sape cakap kite x geti masak?? *_*

Assalamualaikum... Bloggie Ibah Panda..HEEE!!!
Haii, pembaca setia blog IbahPanda...^^,

Rindu sngat kat blog nie. Malam nie ibah update post yer! yeay :) 
Kali nie , ibah nak citer..  lain dari yang lain.. sebab ape? sebab...  kali nie IbahPanda masok dapur!! hehe.. percaya tak?? Anak bongsu kepada Puan Norhayati & En.A.Latif dah pandai dah masak.. die belajar masak. hehe..   
 
IbahPanda: Mama.. arinie kalau ibah nak masak untuk mama dengan abah  boleh ke??  Ibah nak try masak laa.. heee.tapi, mama kena tunjuk cara2 die lah. Macam mana nak  masak.. hehe!!
Mama: hehe. Ibah nak masak?? Boleh.. tapi ibah nak masak ape nie??
  Ibah: haaa, ape kata ibah nak masak Singgang. Boleh ke maa ibah nak masak singgang??
 Mama: hehe.. mesti la boleh. Senang je laah adik.. adik pegi amek kertas n pen. salin nie. mama bagi  resipi die.. cepat.cepat. mama ade keja nak buat nie. hehe..
  
Ibah: haha. Ye ke ma??  ha! okay! nie nak amek pen lar nie.. Haa, ibah cuba buat lah eh.. 

Mama pon bagi lar die punye cara cara untuk membuat Singgang :)) 
Pertama sekali, ^^, jeng.. jeng..jeng...
ibah kena sediakan 1 labu bawang besar, Halia( agak agak 1 inci setengah), Kunyit ( 1/2 inci) dan  bawang putih 3 ulas. 
Lepas itu, bahan 2 tadi tu, ibah dah  boleh blender die..  blender sampai die hancur tau.. hehee;)) 
Ups! sebelom tu kan! HAHA! terlupa pulak pasal ikan! haa, pasal carik ikan nie payah sikit.. 
hehe,. Ibahpanda ade masalah siket untuk memilih ikan.. haha. pape je lah.. asalkan, bole makan 
kan?kan?? hehe
Okay.. selepas kite dah selesai pilih ikan. ape kata kita amek asam jawa, haha.. amek bape banyak?? ibah pon main agak2 je..  x pe. kite try yek! blom try belom tau kan?? hehe

Okay, lepas ibah da sediakan bahan2 tadi tu, ibah pon masuk kan lah satu satu bahan tadi dalam periuk.. Masak Singgang nie x payah guna minyak tau... ini lah orang tua tua cakap, Singgang mmg bagus untuk kesihatan. sebab x pakai minyak. die terus je rebus.. haaa nak tgk hasil die?? jap eh.. haa tgok lah.
Lepas dah letak air asam jawa dalam periuk. kite letak lah Serai satu batang .. serai tadi di titik tau.. Okay, Lepas masuk kan serai. kita masuk kan lah ikan2 yang ibah pilih tadi ye?? huhu.. 
Okay korang!! Ibah panda dah siap masak lauk SINGGANG ... yeay..:)) 
nie, tengah tguu die masak jer... hehe.. lepas tu dah boleh dihidangkan...
 dah boleh bagi Mama dan Abah makan tengah hari..
lupa nak bagitahu, Ibah  ade buat 2 lauk.. bukan singgang je tau.. lagi satu ibah goreng kan sayur kacang panjang .. heee;)
 
Heee.. okay, nie Abah ibah En. A.Latif  , dah siap sedia nak menjamu selera.. Abah! nengok anak abah da boleh masak! heee, lepas nie ibah boleh  blaja masak Asam Pedas Ikan Parang pulak kan??.. abah kan suka asam pedas kan?? hee..InsyaAllah ibah blaja k? hehe.. tapi ade syarat lah, Mama kena bagi ibah resipi.. ^^,

P/S: sape cakap Anak Latipuk nie x geti masok dapur? sape cakap Ibah x pandai masak?? see! Ibah Panda da boleh masak tau.. haha. :)) cuma x nak tunjuk je tau.. HEHEHE!! 
Kepada sahabat IbahPanda yang berani2 cakap Ibah x pandai masak tuh.. hukk ! hukk! TERBATUK2 IBAH TAU!  hehe.. SAYA GETI LAH.. SAYA BOLEH LAH MASAK.. KALAU AWAK NAK TAHU.. hehehe..LiPAT kAIN tu pun boleh.. Cuma bila depan KengKawan Agak Tersasul sedikit! tu yang lipat ala ala kadar aje.!! HAHA! boleh pulak camgitu kan??





Sunday, 20 February 2011

Sluppry !! The coolest Drink In The World!

Assalamualaikum.. Bloggie IbahPanda:)) 
Haii.. semua.. pengunjung2 dan pelawat2 yang setia membaca blog ibah.. 
Gambar ni Abah yang tolong SNAP kan.:)) TQ abah.. haha. terpaksa melayan kerenah anak die nie.

Post kali nie. Ibah nak cerita tentang Slurppy! ! Sebab ape?? sebab tadi tengah hari sebelom bertolak balik ke Universiti Teknologi Mara (UiTM, Segamat).. Pegi sekejap ke kedai Seven E blakang umah tu.. Alang alang, kedai Seven E blakang umah.. Ape lagi!! Jom kita pi beli SLURPPY !! yeay..:)) hehehe !!

HAHA! sebenarnya. Post ni IbahPanda nak tujukan pada seseorang 
yang suka sangat minum Air Slurrpy.. hehe. Saje nak buat die Jeles.. 
Rasa die tak jeles kot! HEHEHE! 
Dia, Hal aka Ayie, hal.. Ibah ade SLURPPY! hal x jeles?? hahaha..
Ngeee.. Ngeee... Die mmg suka buat Tagline.. Ngeee die tu.. HAHA.
ingat comey arr tu?? xde nye.. comey lagi panda ibah yg tengah joget2 kat tepi tu..haha.. :)) 

Hal! muka die macam Hal lah.. hehehe.. ibah gurau je laa.. xmo majok eh.. hehe... Kalo hal minom air slurppy bebanyak.Mungkin, hal kekenyangan mcam gaya Kucing nie kan.kan?? hahaa...
Die comel sangat! kan?kan?





Tengok tu!! Nengok Lidah kucing tu.. :)) Hehehe! macam RAINBOW dah kan?? di sebab kan die banyak minom Slurrpy kot! hehe.. Slurrppy mmg sedap.. sejok sgt! hehe.
kalau sesiapa yang batuk memang digalakkan minum.. hehe.

Hehe. korang jangan ikot lak cakap IbahPanda nie ye?? 
kite main main je.. sesiapa yang batuk jangan lah minum air Slurppy nie.. Melainkan die betul2 mengidam sangat nak minum air Slurppy. Itu di Maafkan.. hehe..Kecian lak kalau die kempunan nak minum air Slurppy kan?? X pe. bagi je die.. kalo nak sangat.. 
Mana tau. batuk tu boleh baik tetiba. dengan minum air ni.
THE COOLEST DRINK IN THE WORLD.. :))


bEST nyer.. Bila dapat minum air nie.. err, Korang nak tak??
boleh.. meh ler. pegi jer dekat kedai 7E yang berhampiran dengan tempat anda semua k?? 
takpun. kalau dah mengidam sangat nak tengok gambar air nie pon bole jugak. korang cuma tekan Slurppy ! untuk nengok air Slurrppy tu yer?? hehehe.. 

P/s: Azahari Yahya aka Hal, jom ibah banje air Slurrpy ! tapi kena pegi bandar Segamat lah ye?? kite outing.. hehe.. itu pun kalo hal nak? hal x nak. x per.. hehe..

Saturday, 19 February 2011

Nuffnang Terima kasih ! !

Assalamualaikum.. Bloggie.. ;))
NUFFNANG ! APE KAH ITU NUFFNANG?? !
Kali nie post ibah tentang Nuffnang! Baru2 nie ibah Panda. ade lah daftar dekat Nuffnang.. ape tu naffnang ibah pon x bape tahu sangat.. just join je.. huhu.. kata orang dengan daftar di Nuffnang boleh dapat duit.. iye ke?? 
haha.. itu ibahPanda x kisah lah. yg penting Ibah dapat guna Blog yang ade nie sebaik mungkin kan?? bukan saje nak share citer dengan orang ramai.. tapi share kegembiraan dan kesedihan sama sama ibah.. ^^, terima kasih blogie2. sume.. 
Tadi ibahpanda bukak dan login ke dalam Web Nuffnang ! wahhh terkejut.. 
korang tengok ye. ape yang ibah nak tunjuk.. hah! nie die.. 
Jap.jap. korang tak bape jelas nak tengok kan?? kejap. ibah panda ZOOM.. 

Tu.. Korang see!! lihat! huhu. Blog Ibahpanda ..http:// ibahpanda.blogspot/ dah dibaca oleh penduduk di Malaysia, ..bukan saja di Malaysia.. 
tapi Egypt, Brunei  dan Morocco !!
hee.. Thank you all..:)) Ibah tak tahu sama ade diorang paham atau tak ape yang ibah tulis ni..
sebab ibah tulis suma ni dalam BM (Bahasa Melayu).. diorang dari negara lain.. hehe.. 
BTW.. TQ SGT DEKAT NUFFNANG.. dari nuffnang kita tahu. siapa yang dah pergi jenguk2 BLOG kita.. <3 walaupun blog ni baru active.. ibah akan cuba update setiap hari.. walaupun ibahpanda x ramai FOLLOWER.. tak macam blog blog yang dah ade skang nie.. 
Ramai orang dah berjaya dengan blog2 mereka.. cantik2 blog diorang. ibah panda suka tgk.. 
antaranya blog 2 kawan baik ibah panda sendiri.. ni list2 blog yg ibah suka sgt!
Aini Amanina aka Winnie Panda Amri Othman aka Awie, Shahril aka Ariel Pocong, Mustaqim aka Aqim The Ceplos, Solahudin aka Adik Panda, Afiffudin aka Afif, Azahari Yahya aka HalAyie, Arif aka spark, Khairah Husna aka Cik Una, Akak Norashikin aka Kak along. dan banyak lagi lah nak di list kan tak terkira! huhu.. sesiapa yg blog die x di nama kan.. xmo lah sedih.. sory. korang pon ibah hargai jugak :))
Tq korang.. jadi lah pembaca dan pengikut yang setia k?? 
Sayang korang! <3

p/s : Terima kasih jugak buat Aqim the superb!  hee..:)) sebab aqim, ajar ibah. . ibah dapat print screen benda alah nie..

Friday, 18 February 2011

ibah salah ke??

Assalamualaikum.. Bloggie..

Hari ni ibah nak share sesuatu.. tempat ni je lah ibah boleh meluahkan.. kalau korang tak suka.. jgn terus membaca tau.. boleh tutup je blog nie.. hee..:)) ibah x  kesah.. kalau nak komen n beri nasihat kat ibah pon. 
ibah berbesar hati.. ^^, comment la.. 
Hari nie.. pagi pukul 11.. ibah bukak account FB yg dinamakan Noor Adibah(MiszPepanda Pineapple)
ibah tgk ade 28notification.. ade 2 inbox & 26 dlm comment n likes.. 
fisrt, ibah bukak n baca inbox dari M ( salah seorang kawan baik ibah)..
M bagitahu ibah.. yg die ade berchating dgn si dia "Z "(bukan nama sebenar)..
ibah pun x tahu bila diorang chatting. yg penting dalam chat diorang, diorang ade sebut nama IBAH. 
ibah nak share ngan korang pembaca blog ibah yg setia nie.. ni ibah letakkan sedikit chat yg diorang bualkan.

Z: lau leh biarlah kita ini org liht bukan sahaja cantik luaran tp cantik juga dalaman seperti solt 5 wktu,bce al-quran..dan lain2
aku tgh nasihatkn diri sndri gak
hmm..
aku lbh ske kwn2 aku kekalkan imej bertudung tu smpai bila2

M: sape yg da bkk tdg 2
 

Z: x de lh kdg2 kita x perasan yg kita telah mendedahkan aurat kita pd org ramai..
aku mntk ko tlg lh ckp kt ibah
remove lh semua gmbr dia yg x bertudung dri album gmbr dia kt dlm fb
 

M: ibah penah xpki tdg ker..
owh yeke
ak xprasan lak..

Z: tgk je lh kt dlm album gmbr tu..

M: oo...

Z: walau pown gmbr tu wktu dia tembam
tp still lg x pkai tudg
aku x leh nk msj dia
sbb dia dh remove aku dri friend dia
x kn aku nk add dia blik
buat pent je


M: hmm.. mean pic profile 2 ker??

ti dia tetp akn remove aku gak
bkn skdr pic profile tp gmbr yg ada kt dlm album fb dia..tgk je lh sndiri..

Kepada M .. ibah berterima kasih sgt kat awak.. sebab bagitau ibah pasal nie.. 
Kepada Z.. kenape awak tak nak cakap dengan ibah terus terang pasal nie?? kenape?? kan kite boleh jumpe? Z.. dekat U tu.. ibah ngan Z kan mmg selalu TER'SEREMPAK?? haa.. tegur je. marah je ibah. 
kalau ibah buat salah.. tegur. ni tak payahlah cakap dengan M. secara Berchating dalam FB.. 
Z.. Ibah tau, ibah ni jahat kan? ibah manusia jugak Z.. ibah selalu buat silap.. Ibah tak boleh jadi macam Z. 
Z baik.Z selalu buat orang senang. Z selalu pegi DAURAH, USRAH..x macam ibah.. Z. ibah suka cara Z bagi nasihat kat ibah.. ibah terharu.. ko masih sayang kan ibah .. masih nak ibah memperbaiki diri ibah.. ibah tau.. Z hanya satu jek, ibah nak tanye kat ko.. Dalam FB ibah ade ke Gambar ibah x pakai tudung??maksud ibah.. iBAh ade ke letak gambar ibah yg x pakai tudung?  Ya Allah.. Z, gambar profile PIC , yang ibah letak tu mase kecik2.. itu dikira x menutup aurat ke?? ibah tau serba sedikit ttg agama...Mama ngan Abah ibah pon pernah ajar ibah tentang AGAMA dekat ibah.. Ibah tau tu semua Z..  Z, setahu ibah Budak kecik. Belom BALIGH lagi kan?? kalau macam tu.. budak budak kecik yg kite nampak kat luar tu.yang tak pakai tudung tu. SEMUA BERDOSA ker??? diorang x baligh lagi kan?? so, salah ibah ke?? ibah letak gambar ibah masa kecik tu??   Z, ibah tahu ibah x boleh jadi sempurna bagi ko..sekarang nie,
Z buat ibah nie betul betul rasa diri nie JAHAT.. JAHAT SANGAT.. tau tak??  diri ibah ni JAUH dengan ALLAH.. ibah x boleh dapat kan KASIH SAYANG ALLAH.. sebab Ibah BERDOSA BESAR.. 
dalam kepale ibah hanya ade perkataan " IbAH, ko tu Jahat! ko tu tak boleh buat baik!" x payah nak jadi orang baik macam die.. sebab kau mmg x boleh berubah kan?? "
Ya Allah.. betul Z.. ibah x pernah ade kawan macam ko.. ko kawan ibah yg pertama dan terakhir.. 
Ibah mintak maaf.. Mgkin setakat ni je ibah berkawan dengan Z.. ;(( 

Mood : ibah perlukan seseorang, seseorang utk ibah menangis sekarang nie!! *_* ibah nak pergi jauh2.. biar orang x nampak muka ibah dah..ibah nak bersendirian.. :(( tolong ibah YA ALLAH.. ibah tau. ibah x sempurna.. tolong ibah hambaMU yg byk buat kesilapan...
Akak.. akak dulu ade untuk ibah.. akak tempat ibah mengadu. skang ni akak x de.. ibah nak cite kat sape lagi kak..:(( ibah rindu akak.. Al- fatihah buat arwah akak Noor Aisyah..